Keskeisimmät hankkeet 2017

Konsernin keskeisimmät hankkeet 2017

Toteutimme vuoden aikana useita strategiamme mukaisia energianhankinnan omavaraisuutta sekä uusiutuvan ja hiilidioksidipäästötöntä energiantuotantoa lisääviä hankkeita.

Naantalin uusi monipolttoainevoimalaitos valmistui

Turun Seudun Energiantuotanto Oy:n uusi monipolttoainevoimalaitos vihittiin käyttöön joulukuussa 2017. Laitos lisää merkittävästi uusiutuvien energialähteiden osuutta Turku Energian myymästä lämmöstä ja sähköstä. Laitos käyttää polttoaineenaan biopolttoaineita. Vuonna 2018 keskimäärin 45 prosenttia käytetystä polttoaineesta on biopolttoainetta. Vuodesta 2019 eteenpäin biopolttoaineiden osuus kasvaa laitoksella 60–70 prosenttiin, kun laitoksen yhteyteen rakennettava uusi kuljetinjärjestelmä valmistuu. Naantalin voimalaitoksen myötä Turku Energia tullee saavuttamaan vuoden 2018 aikana vuodelle 2020 asetetun tavoitteen, että yli puolet sen myymästä lämmöstä ja sähköstä on tuotettu uusiutuvilla energialähteillä. Laitos tulee vähentämään Turku Energian kaukolämmön tuotannon hiilidioksidipäästöjä vuositasolla 210 000 tonnia, eli noin 30 prosenttia vuoden 2016 päästöihin verrattuna.

Lue Valopilkku-asiakaslehdestämme lisää uudesta voimalaitoksesta: "Enemmän uusiutuvaa energiaa"

TSE_ulko-768x420
Hankkeet_Artukainen_768x420

Artukaisiin höyryntuotantolaitos

Turku Energia teki investointipäätöksen Artukaisiin rakennettavasta höyryntuotantolaitoksesta. Laitoksen peruskivi muurattiin kesäkuussa 2017. Laitos valmistuu syksyllä 2018. Uusi laitos tulee vähentämään raskaan polttoöljyn käyttöä sekä hiilidioksidipäästöjä Turku Energian lämmön ja höyryn tuotannossa. Laitoksen pääpolttoaineena tullaan käyttämään puupohjaisia polttoaineita kuten metsähaketta. Laitos tuottaa valmistuessaan höyryä ja lämpöä viidelle Artukaisten alueen teollisuusyritykselle: Bayer Oy, Suomen Nestlé Oy, Oy Lunden Ab Jalostaja, PCAS Finland Oy ja Eckes-Granini Finland Oy Ab. Uuden höyryntuotantolaitoksen rakennusprosessin yhteydessä alueelle rakennetaan myös uusi höyryverkosto.

Lue Valopilkku-asiakaslehdestämme lisää Artukaisten tulevasta laitoksesta: "Puhtaampaa lämpöä ja höyryä"

Uusi ympäristöohjelma julkaistiin vuosille 2018–2020

Turku Energia julkaisi uuden ympäristöohjelman vuosille 2018–2020. Ohjelma pitää sisällään 46 ympäristönsuojeluun tähtäävää toimenpidettä. Ympäristöohjelman päämäärät ovat uusiutuvan energian osuuden lisääminen, päästöjen vähentäminen, energiatehokkuuden lisääminen, toiminnan ympäristövaikutusten vähentäminen sekä ympäristöviestinnän lisääminen.

Tutustu ympäristöohjelmaamme verkkosivuillamme

PerheValonen_metsa_evaat_768x420
aurinkovoimala_468x420

Turku Energia laajensi Kupittaan aurinkovoimalaansa

Turku Energia laajensi Kupittaalla sijaitsevaa aurinkovoimalaansa sadalla paneelilla keväällä 2017. Teknologiakiinteistöt Oy:n katolla Kupittaalla sijaitsevassa voimalassa on laajennuksen jälkeen yhteensä 350 paneelia. Paneelit ovat vuokrattavissa Turku Energian Sähkönmyynnin kuluttaja-asiakkaille.

Tutustu Kupittaan aurinkovoimalan tuotantomääriin

Kolme uutta sähköautojen latausasemaa Turkuun

Turku Energia avasi vuoden 2017 aikana kolme uutta sähköautojen latausasemaa Turkuun, osoitteisiin Stedingkinkatu 2 ja Puistokatu 10 sekä Vaunukatu eli Logomon P7-pysäköintialue. Turku Energialla on tällä hetkellä yhteensä seitsemän latausasemaa Turussa ja yksi Paimiossa. Kaikki Turku Energian latausasemat ovat osa valtakunnallista Virtapiste-verkostoa. Latausasemien käyttäjäksi pääsee rekisteröitymällä Virtapiste-verkoston käyttäjäksi osoitteessa www.virta.fi.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Maskulainen Maija Salo laittoi aurinkopaneelit talonsa katolle. OSG/ TE Valopilkku, Johanna Pelto-Timperi.

Aurinkopaneelipaketteja asiakkaille

Turku Energia vastasi aurinkosähköä koskevaan kysyntään ja aloitti yhteistyön aurinkosähköjärjestelmiä toimittavan Finnwind Oy:n kanssa aurinkopaneelipakettien myymiseksi ja asentamiseksi kuluttaja- ja yritysasiakkaille. Aurinkopaneelipaketteja on tarjolla erikokoisiin omakotitaloihin ja kiinteistöihin.

Lue Valopilkku-lehdestämme maskulaisen asiakkaamme Maija Salon aurinkopaneelien asennuksesta: "Aurinkosähköstä säästöä ja hyvää mieltä"

Sähkölämmittyjen kiinteistöjen ohjausta ja optimointia

Turku Energia aloitti yhteistyön OptiWatti Oy:n kanssa ohjaus- ja optimointijärjestelmän tarjoamisesta sähkölämmitettyjen kiinteistöihin kuluttaja- ja yritysasiakkaille.

Langattomalla OptiWatti-ohjausjärjestelmällä hallitaan kiinteistöjen sähkölämmitystä älyteknologian avulla. Yhteistyön myötä Turku Energia tarjoaa asiakkailleen uusia digitaalisia ratkaisuja kotien ja mökkien lämmitykseen: älykästä ohjausta, energiansäästöä ja etähallintaa.

Lue Valopilkku-asiakaslehdestämme energianeuvoja Päivi Raen kokemuksista: "OptiWatti lisää mukavuutta ja turvallisuutta mökillä"

PerheValonen_sohvalla2_768x420